A Igualada, l’estiu enriquit es diu Estiuet
18/03/2022
Anna Elizari, coordinadora d'activitats de Lleure. Departament d'Infància de l’Ajuntament d’Igualada.
La ciutat d’Igualada compta amb un ampli ventall d’activitats de lleure durant les vacances escolars d’estiu: l’Estiuet (activitat pròpia del Departament d’Infància), altres activitats municipals (Escola d’Art, Escola de Teatre i Servei d’Esports) i d’altres, com activitats en equipaments de la Generalitat de Catalunya, entitats culturals, entitats de lleure, clubs i entitats esportives, i resta d’escoles d’estiu de la ciutat.
Ja fa anys que es posen a disposició de les famílies un seguit de beques i ajuts, per tal de fer els preus més accessibles a tothom, i fer de l’Estiuet i la resta d’activitats de lleure de la ciutat, un projecte inclusiu, del que puguin gaudir tots els nens i nenes: les beques del Patronat Garcia Fossas.
L'estiu de 2021, la beca del Patronat Garcia Fossas ha estat concedida a 299 infants i ha suposat un descompte del 50% del preu total de les activitats a que s’inscriuen els infants, fins un màxim de 135€ per infant. El total de sol·licituds ha estat de 320. De les 299 beques concedides, 89 han anat destinades a infants inscrits a l’Estiuet. La resta ho han fet a d’altres activitats de lleure.
Aquest estiu passat hi ha hagut moltes més sol·licituds de beca que l’estiu anterior (l’estiu del 2020 hi va haver 227 sol·licituds i 188 beques aprovades). L’escenari post-covid ha portat a un empitjorament de la situació econòmica de moltes famílies.
Des del Departament d’Infància editem una revista informativa on hi ha el recull de totes les activitats becades que ofereix la ciutat i la informació de les beques del Patronat Garcia Fossas. És molt important fer una bona difusió d’aquesta informació, així que en aquesta ocasió ha estat en format imprès, etiquetades amb nom i adreça i repartides a les bústies de totes les famílies de la ciutat amb infants de les etapes escolars d’infantil, primària i ESO.
Per garantir una bona difusió del període de sol·licitud de beques es demana a les escoles de primària que enviïn, en les seves informacions setmanals, un recordatori a les famílies, per tal que serveixi de reforç de la revista enviada a les llars sobre les activitats d’estiu i les beques Patronat Garcia Fossas. Per altra banda, l’Ajuntament també fa difusió a les xarxes i s’envia el butlletí a les famílies que ja han inscrit als seus fills en edicions anteriors de l’Estiuet.
Des de l’Ajuntament i el Departament d’Infància, ens encaminem cada vegada més a treballar conjuntament amb tots els agents necessaris (administració, escoles, serveis bàsics d’atenció social...). És el nostre repte fer que l’educació en el lleure de la nostra ciutat tingui un reconeixement i una consolidació cada vegada més gran. L’Estiuet vol ser un mirall de la diversitat cultural del nostre territori, i garantir l’accessibilitat de tots els infants a les activitats i els espais educatius d’estiu, tot afavorint la igualtat d’oportunitats i el gaudi dels nens i nenes mentre contribuïm al seu desenvolupament integral.
Ens reunim amb un seguit d’agents de la ciutat per tal d’explicar el projecte i demanar la seva col·laboració en la difusió i detecció de famílies amb dificultats o manca de recursos per poder fer la inscripció. La nostra intenció és arribar a totes les famílies de la ciutat i reduir la segregació social en el lleure d’estiu.
En la tasca d’informar, sol·licitar beques i fer inscripcions a l’Estiuet (l’activitat pròpia del Departament d’Infància) hi han participat:
- Departament d’Infància de l’Ajuntament d’Igualada.
- Tècnica d’Ensenyament i Equips Directius de les escoles públiques.
- Perfils socials dels centres educatius (TIS).
- Educadores socials de l’Ajuntament.
- Treballadora Social de Càritas.
- OAC
És imprescindible el rol dels centres educatius en la detecció i derivació d’infants i adolescents en situació de vulnerabilitat. Les escoles son qui més coneixen els infants i les famílies, per tant, són un pilar fonamental de suport per nosaltres. També col·laboren en el projecte fent la detecció d’aquelles famílies amb necessitat d’algun tipus de suport. Potser no els arriba la informació, potser no entenen gaire l’idioma, o no saben ben bé què és l’Estiuet. També es pot donar el cas que no se’n surtin o no tinguin els mitjans adequats per poder fer la petició de beca i la inscripció en línea a les activitats.
Les Educadores Socials tenen un paper molt important. Elles realitzen la detecció de famílies en situació de vulnerabilitat. Des del Departament de Serveis Bàsics d’Atenció Social es concedeixen unes beques que cobreixen l’import total de les activitats. Des del mateix Departament d’Infància realitzem el procés d’inscripció d’aquests infants. Les Educadores Socials ens expliquen la situació i característiques de cada nen o nena inscrit a l’Estiuet i si hem de tenir en compte alguna cosa en especial en relació a aquell infant. Una vegada iniciat l’Estiuet hi ha un retorn d’informació a Serveis Socials, parant especial atenció a l’absentisme per tal de dur un bon control de l’assistència dels infants en situació d’especial vulnerabilitat. Enguany s’han concedit 52 beques de SS, amb un descompte del 100% del preu de les activitats.
És molt important la figura de TIS en el cas d’una de les escoles, parlem de l’escola d’alta complexitat que es troba situada geogràficament en un barri amb una alta concentració de població immigrada. Aquesta professional s’ha encarregat d’informar a les famílies de l’escola ja que moltes desconeixien l’Estiuet i les beques del Patronat Garcia Fossas i els ha anat explicant el projecte per tal que els seus infants puguin gaudir d’un estiu amb lleure. Des de la mateixa escola, ha concertat cita i els ha ajudat a fer les gestions. Ha derivat a Càritas les famílies que encara no estaven dins el circuit de SS i tenien dificultat per fer el pagament de les activitats, i han treballat conjuntament.
Per la seva banda, la treballadora social de Càritas ha rebut a les famílies derivades per la TIS de l’escola d’alta complexitat i des d’allà s’ha fet càrrec, tant d’ajudar en el procés d’inscripció a les activitats, com del cost d’aquestes. Han fet el pagament de la totalitat de l’import de les activitats a 22 infants (14 famílies). Aquestes famílies encara no havien entrat en el circuit de SS, ja que feia poc temps que estaven aquí i/o encara no disposaven del padró.
El treball coordinat del nostre departament amb aquesta escola i la resta d’agents implicats ha donat els seus fruits i s’ha produït un increment d’infants escolaritzats en aquest centre inscrits a l’Estiuet del 2021. Aquest increment ha suposat el triple del 2020, de 16 infants inscrits al 2020 hem passat a tenir-ne 45 al 2021.
En el nostre Estiuet tenim molt en compte els infants amb necessitats educatives especials. En el procés d’inscripció, hi ha l’opció de marcar si el nen o nena necessita alguna mena d’atenció especial. Parlem amb la família i amb l’escola, per tal de conèixer més detalladament les necessitats de l’infant. Els assistents de l’Estiuet amb NEE disposen de la figura de vetllador/a.
Creiem molt necessari mantenir i enfortir els vincles amb els centres educatius i la resta d’agents de l’entorn, per tal de sumar esforços i fer del lleure de la nostra ciutat un espai educatiu de qualitat, on garantir l’accés a tots els infants, no deixar-nos cap infant ni família en l’oblit i on poder donar resposta a les necessitats de la nostra ciutadania.