• El repte
  • Recursos
  • Actua
  • El repte
  • Recursos
  • Actua
  • Subscriu-te al butlletí

El repte

Aconseguir que tots els infants, adolescents i joves gaudeixin d’activitats de lleure educatiu durant l’estiu i que puguin participar a propostes refrescants, estimulants, grupals i de qualitat que els permetin seguir creixent i aprenent sense topalls econòmics, socials, informatius o burocràtics.

summer-loss

Pèrdua d'aprenentatges 

Recerques internacionals alerten de l’impacte de les vacances escolars en el desenvolupament educatiu d’infants i adolescents. En quin sentit? En el sentit que per a alguns nois i noies, l’estiu significa un allunyament dels entorns habituals d’aprenentatge i socialització, dels estímuls i els espais de descoberta i gaudi de l’entorn. I, per tant, per a qui els hàbits i el gust per aprendre queden aturats.

Els grups socialment més vulnerables tenen una pèrdua d’aprenentatges durant l’estiu equivalent a 2 o 3 mesos d’escolarització. L’estiu pot ser un espai d’exploració, indagació, diversió, reflexió, expressió, socialització i cooperació sempre i quan els infants i adolescents accedeixin a activitats i entorns estimulants i educatius.

summer-learning-gap

Bretxa d'oportunitats 

L’estiu esdevé un descompensador del nivell educatiu d’infants i joves perquè hi ha grups socials que durant les vacances accedeixen a activitats educatives, grupals, motivadores i amb gran impacte en la seva autoestima i el gust per descobrir nous interessos; i hi ha grups que no tenen aquest accés garantit.

Aquesta bretxa entre grups socials es consolida estiu rere estiu, juntament amb el pes d’altres factors de desigualtat. I podria arribar a traduir-se en tres anys de diferència en el nivell d’aprenentatge al final de l’educació primària en matèries com la llengua o les matemàtiques.

Per què l'estiu és important?

Les 4 dades clau

Regressió equivalent a dos o tres mesos
d'escolarització

La recerca internacional ha demostrat que aquesta pèrdua en els aprenentatges no afecta tots els alumnes per igual, sinó que sobretot es produeix entre els grups socialment més vulnerables, que tenen una pèrdua d’aprenentatges durant l’estiu equivalent a dos o tres mesos d’escolarització. Això és degut als factors que actuen durant tot l’any en la desigualtat educativa, i que a més durant l’estiu, els infants i joves de famílies amb ingressos baixos no poden accedir de la mateixa manera als recursos, oportunitats i activitats educatives que els infants i joves de les famílies amb ingressos més alts.

3 anys

Fins a tres anys de diferència al final
de la primària

Aquest efecte diferencial provoca un eixamplament cíclic, acumulat estiu rere estiu, de les desigualtats educatives entre els fills i filles de famílies socioeconòmicament i culturalment afavorides i els fills i filles de famílies desfavorides. Diversos estudis  afirmen que aquest eixamplament podria arribar a traduir-se en tres anys de diferència entre el nivell d’aprenentatge d’alumnes amb més i menys recursos al final de l’educació primària en àrees competencials com la llengua i el càlcul.

Milers d’infants i adolescents sense
oportunitats d’estiu

És vital garantir que els 275.000 infants i adolescents en risc de pobresa a Catalunya no es vegin privats de participar a activitats d’estiu pensades per al seu benestar i millora educativa.

La taxa de risc de pobresa infantil a Catalunya (33,4%) fa evident que 275.000 infants i adolescents topen amb dificultats per poder accedir a activitats d’estiu. EL 40% de les famílies ateses pel tercer sector afirma no poder cobrir les despeses derivades d’activitats de lleure. A més, les dades de participació als casals d’estiu tot i que evidencien un creixement de més del 60% en els darrers 10 anys, encara indiquen que la participació dels grups vulnerables no iguala la dels grups més avantatjats.

80 hores

Garantir vuitanta hores per infant
d’activitats d’estiu

La recerca afirma que participar vuitanta hores repartides entre dos i quatre setmanes en activitats d’estiu enfocades a estimular aprenentatges i interessos té beneficis escolars en el camp de les matemàtiques i de la lectura i reforça les competències socioemocionals i el capital social.

Garantir una assistència a un mínim de vuitanta hores a activitats d’estiu per a tots els infants i adolescents de qui les famílies no poden assumir aquesta despesa implica augmentar els recursos que les administracions dediquen a l’equitat educativa en forma d’ajuts, beques o bonificacions.

Els 3 eixos

Estiu Enriquit Connectat

estiu connectat

linea-ondulada

Fa referència a la governança local o comunitària i posa en relleu la capacitat dels ens locals per connectar agents, espais i temps educatius i per aglutinar els recursos educatius, les propostes i les idees d’un territori en el proveïment d’oportunitats educatives a la població durant l’estiu a través dels següents reptes:

  • Impulsar la transversalitat dins l’Ajuntament.
  • Consolidar una xarxa local d’Estiu Enriquit.
  • Estimular la prescripció d’activitats d’estiu.
  • Impulsar la cocreació en el projecte.

Estiu Enriquit Equitatiu

estiu equitatiu

linea-ondulada

Fa referència a l’equitat educativa aconseguint que tots els infants, adolescents i joves accedeixin a activitats d’estiu que els permetin un creixement humà i un aprenentatge continuat a través dels següents reptes:

  • Accessibilitat econòmica activitats d’estiu.
  • Acompanyament famílies situació vulnerabilitat.
  • Distribució geogràfica equitativa a les activitats estiu.
  • Promoure l’equitat de gènere.
  • Adaptar l’estiu a la diversitat funcional.
  • Atenció a joves i adolescents.

Estiu Enriquit Educatiu

estiu educatiu

Fa referència a la intencionalitat educativa de les activitats d’estiu i posa en relleu la necessitat de crear o reforçar ofertes locals amb una mirada educativa i unificar les diferents propostes d’activitat des d’una òptica d’enriquiment educatiu que beneficiï la capacitat d’aprendre, l’augment d’expectatives de futur, l’autoconfiança i l’interès per aprendre de tots els infants i joves a través dels següents reptes:

  • Impulsar l’enfocament competencial.
  • Impulsar personalització i enfocament vivencial.
  • Consolidar hàbits bàsics per al benestar.
  • Crear un entorn digital educatiu i emancipador.

Guies Estiu Enriquit

L’Estiu Enriquit en 11 passos

L’accés a activitats educatives durant l’estiu és una necessitat plantejada avui en dia en què l’escolarització obligatòria no aconsegueix dotar infants i joves amb totes les competències essencials per a la vida. Amb aquest autotest ràpid podreu valorar d’una manera sintètica en quin punt està la vostre administració local en el desplegament de polítiques públiques d’equitat educativa durant l’estiu.

Els casals d’estiu: una oportunitat 360. Guia per a la implementació municipal

Els casals d’estiu són espais educatius que ofereixen a infants i joves oportunitats de descoberta, socialització i desenvolupament de competències per a la vida. El municipi ha de vetllar perquè siguin espais enriquidors, igualitaris i inclusius. Però com fer-ho? Quins passos, quins documents i quines dimensions de treball cal tenir en compte per impulsar una política local de casals d’estiu?

Vols estar al dia de les nostres novetats?

Subscriu-te al butlletí d'EDUCACIÓ360

SUBSCRIU-T'HI ARA
logo-estiu-enriquit
logo Educació 360

 

Amb el suport de

contacte


estiuenriquit@educacio360.cat

  • política de cookies
  • avís legal
creative-commons

Creiem que el coneixement s’ha de compartir. Per això fem servir una llicència Creative Commons, llevat que en algun material indiquem el contrari. Us animem a copiar, redistribuir, remesclar o transformar i crear a partir del material per a qualsevol finalitat els continguts propis d’aquest web, fins i tot amb una finalitat comercial, i només us demanem que en reconegueu l’autoria de la creació original.