6 reptes i 30 solucions de l'Estiu Enriquit
Estiu Enriquit
18/05/2021
A la jornada Construïm solucions als reptes de l’Estiu Enriquit, celebrada el passat 11 de maig, tècnics i regidors d’ajuntaments, entitats de lleure, centres educatius i professionals de l’educació van compartir aprenentatges, experiències i recursos per construir solucions als reptes de l’estiu emmarcats en els eixos de connexió, equitat i enriquiment educatiu.
La jornada es va dividir en dues franges horàries i tres sales paral·leles donant lloc a sis debats amb la participació lliure dels assistents. Les sessions van començar amb una breu ponència inicial de persones referents i amb experiència sobre el repte en qüestió i a partir d’aquí, es va obrir el debat a tots els participants. Un debat que va ser autogestionat, horitzontal i multidireccional.
El resultat de tot això? 30 solucions que donen resposta als 6 reptes i orienten a tots aquells municipis que vulguin dissenyar, implementar i repensar les propostes d’estiu al seu territori. Aquí podeu recuperar totes les presentacions i les solucions generades:
Repte Connexió: Com definir una estratègia d'estiu coordinada entre tots els agents educatius?
Mercè Costa, Tècnica d'Infància i Adolescència de la Regidoria de Cicles de Vida a l'Ajuntament de Castellar del Vallès explica com fer una estratègia d'estiu coordinada entre els agents educatius del municipi.
Solucions generades al debat:
- L’Ajuntament ha de liderar la voluntat de dissenyar un estiu enriquit al municipi i ha de ser la peça que connecti agents.
- Incorporar l’Estiu Enriquit com un projecte transversal de l’Ajuntament per poder-hi treballar i aconseguir que sigui una estratègia compartida entre tots els agents educatius del municipi. Per fer-ho, és necessari activar coordinacions internes com a Ajuntament i també amb les entitats. Sempre que es pugui, comptar amb un equip de personal tècnic per donar suport en tot moment a les entitats. Caldrà una voluntat política clara per a treballar-ho conjuntament entre els diversos departaments implicats.
- Cercar la personalització oferint activitats diverses i atractives a més de connectar totes les ofertes d’estiu del municipi. Fer una oferta temàtica i no per localització, per afavorir una oferta diversa que permeti la barreja de perfils socials.
- Optimitzar l’ús d’equipaments municipals i l’espai públic per tal que es puguin dur a terme les activitats d’estiu.
Repte Connexió: Com involucrar als centres educatius perquè tinguin un rol actiu en l'oferta d'estiu?
Núria Sabaté, directora de l'Escola Marià Fortuny de Reus i Àngels Cadena, directora de l'Escola Mercè Rodoreda de Barcelona, ens comparteixen propostes per involucrar als centres educatius a l'oferta d'estiu per tal que tinguin un rol actiu.
Solucions generades al debat:
- L’estiu ha de ser un moment on es segueixin desenvolupant les competències a través de les propostes d’activitats.
- S’ha d’aprofitar la proximitat i relació dels centres educatius amb les famílies. Els centres juguen un paper central a l’hora de prescriure activitats i necessitats. La connexió entre centres i amb les entitats de lleure també ha de garantir-se. És important que els centres se sentin escoltats i alhora interpel·lats en el marc de l’estiu, que hi hagi trobades per a coordinar-se de forma eficient.
- L’estiu és un moment únic idoni per socialitzar, gaudir i carregar piles. És un moment ideal per fer activitats més lúdiques, que permetin gaudir als infants, adolescents i joves, expressar-se i relacionar-se, a més d’aprendre.
- Tot infant, adolescent i jove ha de tenir el seu propi projecte d’estiu personalitzat. És important tenir en compte les propostes i activitats d’estiu de proximitat, de quilòmetre zero.
Repte Equitat: Com incrementar la participació dels joves i adolescents en l'oferta d'estiu
Francesc Arolas, Regidor d'Educació, d'Infància i de Joventut a l'Ajuntament de Granollers, ens dóna consells per augmentar la participació dels joves i adolescents en l'oferta d'estiu.
Solucions generades al debat:
- Reivindicar l’estiu com a un moment essencial pels adolescents i joves ja que la socialització és vital en aquestes etapes.
- Posar els joves al centre. Els i les adolescents poden prendre part del co-disseny de les activitats d’estiu donant veu als protagonistes i sabent què volen, què els agrada, què necessiten. Dissenyar amb ells i empatitzar amb ells. Els adolescents s’han de fer seves les propostes i les reconeguin com a interessant per tal d'aconseguir que ells mateixos siguin prescriptors d’aquestes. Per fer-ho, és necessari que tècnics/es de joventut i infància surtin s’apropin als joves i parlin amb ells. Escoltant-los i proposant-los reptes que els interpel·lin.
- Importància de la formació dels i les joves en participació. Aprendre a participar per poder participar.
- Coordinació de tot el territori, mirada global: entitats, administracions, centres educatius, etc. Suma dels recursos i agents que impacten en el foment de la participació adolescent. Construir en clau de comunitat educativa. I generar vincles, compromís de tots els agents que eduquen i de l’adolescència.
- S’ha de reforçar la prescripció d’activitats d’estiu per part dels tutors i tutores de secundària destacant el paper de l’acció tutorial i la mentoria social a secundària a més de la prescripció dels serveis socials.
Repte Equitat: Com fer més inclusives les activitats d'estiu?
Rafa Homet, assessor de la Regidoria d'Educació a l'Ajuntament de Terrassa ens explica com tenir en compte la inclusió i garantir l'equitat a les activitats d'estiu.
Solucions generades al debat:
- Apostar per un sistema de beques que inclogui la tarifació social.
- Per tal de reduir o eliminar les barreres culturals, és necessari fer aliances amb entitats culturals, artístiques i educatives del territori per enriquir els aprenentatges de l’estiu. No limitar aquest contacte als mesos d’estiu, que hi pugui haver aquesta connexió al llarg de tot l’any.
- Per superar la barrera informativa i evitar que moltes famílies desconeguin les propostes d’estiu és vital aconseguir que les escoles facin la tasca de prescripció. És important tenir en compte les dificultats idiomàtiques i digitals i acompanyar a les famílies per fer les inscripcions.
- Cal treballar per a que les ofertes educatives i culturals del territori incorporin una mirada intercultural, arreu, però especialment en aquells territoris amb major diversitat d’orígens.
- L’accés a les activitats d’estiu també passa per a que l'administració redueixi o faciliti tot el procés burocràtic i administratiu que han de fer tots els casals o entitats que volen promoure les seves propostes d’estiu.
Repte Educatiu: Com impulsar un marc competencial compartit per a enriquir els aprenentatges?
Mireia Mas, cap de projectes a la Fundació Bofill ens dóna les claus per impulsar un marc competencial per enriquit els aprenentatges.
Solucions generades al debat:
- Per a poder impulsar un marc competencial és important adoptar-ne d’altres fets prèviament, personalitzar els ja existents o crear-ne de nous, però sobretot, que siguin compartits i acordats entre els agents. Determinar entre tots quines són les competències transversals que necessiten els infants, joves i adolescents.
- Per aconseguir l’alineament de l’ecosistema educatiu és vital sumar, capacitar i connectar els agents.
- El marc de competències també ha de ser acordat entre el dins i fora escola, per tal que hi hagi coherència i continuïtat entre el curs escolar i les activitats d’estiu.
- Una manera d’impulsar amb més èxit un marc competencial compartit és acreditant la realització d’activitats i propostes, donant-li valor a través d’itineraris educatius específics, amb micro credencials, insígnies, utilitzant eines com els passaports d’aprenentatge, entre altres.
- Que els catàlegs i propostes d’activitats d’estiu incorporin les competències que es desenvolupen i treballen en cadascuna d’aquestes, per tal que les famílies ho coneguin i que els tutors, a través de la prescripció des dels centres, puguin aconsellar les activitats que més beneficis poden aportar als infants, adolescents i joves.
- Com a Ajuntament s’ha d’integrar el marc de competències amb l’avaluació de política pública municipal.
Repte Educatiu: Com garantir la qualitat i l'avaluació de les activitats d'estiu?
Miquel Àngel Essomba, doctor en Pedagogia i professor de pedagogia de la UAB, ens comparteix les claus per garantir la qualitat i l'avaluació a les activitats d'estiu.
Solucions generades al debat:
- Dissenyar processos d’avaluació a diferents moments de les activitats: al principi per detectar necessitats, durant la implementació, al final quan acaben les activitats i de manera diferida al cap d’un temps. Per plantejar l’avaluació prèvia (diagnòstic) a les activitats d’estiu, cal obrir una mirada comunitària i compartir objectius amb els agents implicats.
- Construir un sistema d’indicadors comú, entre els agents de la comunitat, de la qualitat de les activitats estius municipals.
- Seleccionar quina informació cal recollir per avaluar, donar-li una utilitat associada als objectius del projecte (aprenentatge, participació, visibilitat, etc.). Tota avaluació necessita una reflexió prèvia de disseny: què avaluar, per què, com, quan i a qui.
- Canviar la cultura de delegació de l’avaluació a un agent extern. Les administracions s’han d’apropiar de les avaluacions com un element consubstancial de la seva feina abans, durant, després i en diferit i l’han d’assumir de manera integral encara que sigui amb suports externs.
- Deixar d’identificar l’avaluació només amb l’avaluació de la satisfacció a través d’un qüestionari a les famílies i passar a avaluar també els aprenentatges. Una pregunta bàsica per generar reflexió i personalització de l'aprenentatge pot ser: “què has après?”
- Garantir que els i les participants tinguin un rol actiu, veu i vot en totes les activitats, i un espai per poder compartir amb els altres aquesta reflexió és la clau per generar aprenentatge i és el focus de l’avaluació.
Coneixes altres solucions que donin resposta a aquests reptes? Tens altres reptes d’estiu al teu municipi? Contacta amb nosaltres i comparteix-los per enriquir encara més les propostes que es van generar.