• El repte
  • Recursos
  • Actua
  • El repte
  • Recursos
  • Actua
  • Subscriu-te al butlletí
Torna enrere

Com difondre les activitats d'estiu i acompanyar a les famílies vulnerables?

Anna Ramis
21/04/2021

 

Les activitats d'estiu per a infants i joves són un respir, una alenada d'aire per a ells i elles i per a les seves famílies. Tanmateix qui viu encerclat per unes circumstàncies dures, de patiment o desolació compta amb poques forces i ocasions per adonar-se i valorar l'aire lliure que hi ha, a vegades, a tocar de casa.

Com fer arribar les propostes de les activitats d'estiu a les famílies més vulnerables és tot un repte social, polític i educatiu. Un repte que cal rellegir donant la volta als usos habituals: en lloc de pretendre atraure les famílies vers la proposta, potser seria bo escoltar-les i després, acompanyar les famílies.

La vulnerabilitat d'aquestes famílies no està tan lluny de la nostra, ni de les vivències de molts nens i nenes. L'estructura social i els serveis o institucions de lleure educatiu que ja estan treballant en els barris i zones d'aquestes famílies són les que han començat a teixir complicitats i ponts de corresponsabilitat.

De quina manera es poden generar i sostenir aquests ponts amb les famílies més vulnerables?

Reconeixent i acceptant el que aquestes famílies viuen, i desitgen pels seus fills. Dedicant-los temps, connectant amb l'estimació que senten per la seva canalla. Ajudant-los a reflexionar més sobre les seves maneres de fer que sobre les conductes dels menors. I, sobretot, mantenint unes expectatives ajustades sobre els adults, com a pares i mares.

D'aquí que l'acompanyament de les famílies en les seves responsabilitats educatives consisteix primerament en l'escolta activa i empàtica. Perquè escoltar té efectes tranquil·litzants i afavoreix una relació positiva amb el nostre interlocutor: la persona que ens parla se sent valorada, se sent digna de confiança i ho té més fàcil per a ser sincera amb nosaltres i pot reflexionar sobre els problemes.

El procés per fer arribar les famílies a veure i valorar les activitats d'estiu pels seus fills necessita temps i respecte. El poder de l'escolta i del diàleg assertiu han de comptar amb els dos ingredients si volem que les famílies s'incorporin responsablement a aquestes activitats, i per tant modifiquin, per créixer, les relacions amb els fills.

Finalment els equips que dissenyin la proposta d'activitats d'estiu cal que estiguin disposats a:

  1. Escoltar i valorar els aprenentatges fets per les famílies durant el que portem de pandèmia.
  2. Dissenyar activitats «de qualitat» que parteixin de les necessitats de les famílies i incloguin la relació amb elles.
  3. Explicar la proposta d'activitats a través del «canal familiar» de les institucions on ja hi ha els nens o nenes.
  4. Obrir les perspectives d'intervenció a la parentalitat positiva.
  5. Mantenir els canals de comunicació amb les famílies sempre oberts.

La qualitat del procés fet amb les famílies, abans, durant i després de les activitats amb els infants i joves ha d'assegurar-se amb el vincle de confiança teixit i mantingut amb les mares i els pares, des de totes les instàncies i professionals que hi intervenen.

La confiança és una construcció relacional molt ferma, però que pot ser molt efímera perquè requereix tenir-ne cura constantment. Per això molt abans de pensar en les activitats d'estiu pels nens i nenes, nois i nois cal «reunir materials constructius» pels ponts amb les famílies.

Materials com:

  • L'empatia
  • La contenció
  • L'autoconeixement
  • La comprensió
  • L'actitud receptiva (saber fer bones preguntes)
  • Posar paraules a allò que captem de l'altre
  • La tolerància

Tanmateix la confiança es basa en la necessitat que tenim els uns dels altres per arribar més enllà d'on pot anar un sol. I les famílies més vulnerables són les que sovint saben fer millor el pas inicial: demanar ajuda!

La difusió pot començar com a resposta a la demanda d'ajuda formulada per les famílies dins un context de confiança.

comparteix l'article

articles relacionats

Els casals d’estiu municipals són una política educativa de primer ordre i cal reivindicar-los com a tal: manifest per uns casals d’estiu amb mirada 360

El manifest recull 10 compromisos clau que els ajuntaments han d’adquirir si volen que els casals d’estiu es converteixin en una política educativa de primer ordre.

Síntesi de la jornada “Entitats i ajuntaments per un estiu enriquit. Junts garantim el dret d’infants i adolescents a aprendre durant l’estiu”

A la 3a Jornada d’Estiu Enriquit hem posat en valor experiències i coneixements per a avançar cap a un escenari de garanties perquè tots els infants i adolescents, especialment els que viuen situacions de pobresa i risc social, puguin gaudir d’activitats d’estiu.

Lídia González: “El casal d'estiu en territoris com aquest no és només per gaudir del lleure sinó per cobrir necessitats bàsiques”

Lídia González és subdirectora de l’Associació Educativa Itaca que ofereix espais educatius d’estiu per a famílies vulnerables a l’Hospitalet de Llobregat des de fa 45 anys.

Vols estar al dia de les nostres novetats?

Subscriu-te al butlletí d'EDUCACIÓ360

SUBSCRIU-T'HI ARA
logo-estiu-enriquit
logo Educació 360

 

Amb el suport de

contacte


estiuenriquit@educacio360.cat

  • política de cookies
  • avís legal
creative-commons

Creiem que el coneixement s’ha de compartir. Per això fem servir una llicència Creative Commons, llevat que en algun material indiquem el contrari. Us animem a copiar, redistribuir, remesclar o transformar i crear a partir del material per a qualsevol finalitat els continguts propis d’aquest web, fins i tot amb una finalitat comercial, i només us demanem que en reconegueu l’autoria de la creació original.