Quin és el rol dels centres educatius en les activitats d'estiu? 10 punts clau
Àngels Cadena i Núria Sabaté
10/06/2021
L'estiu és un moment vibrant de gaudi, socialització i oportunitats d'aprenentatge. És un període on els infants, adolescents i joves han de poder viure activitats significatives i enriquidores. Per fer-ho, és necessari que tots els agents de la comunitat educativa tinguin un rol proactiu i predisposat a compartir, dissenyar plegats i a oferir tot allò que estigui al seu abast. I en aquest sentit, els centres educatius tenen una gran importància i responsabilitat.
Els docents passem una gran quantitat d'hores en contacte amb els alumnes. Coneixem com són i sabem què necessiten, i com a tal, és necessari que tot aquest coneixement, experiència i expertesa es destini, entre altres, a garantir que tots ells poden viure un estiu de qualitat.
A continuació us compartim el decàleg amb 10 punts que tot centre educatiu hauria de tenir en compte. 10 punts que aborden diferents aspectes del rol que hauria d'adpotar els centres i proposen solucions per implementar canvis:
- Reconèixer l’estiu com un espai educatiu on el centre hi té un rol clau. El centre educatiu és el node principal perquè és on hi passen coses durant el curs. És l’agent que ha de potenciar les connexions que s’estableixen amb els alumnes, famílies i involucrar a les entitats de lleure. No es tracta que els docents facin les activitats d’estiu, però sí que els centres tenen un paper principal perquè són qui coneixen més l’alumnat i poden detectar les necessitats, sobretot d’aquells alumnes amb situacions més vulnerables i que s’hauria de garantir que puguin accedir a unes propostes d’estiu enriquides. Els docents han de prescriure aquell tipus d’activitats que saben que ajudaran més als alumnes a seguir aprenent i a connectar amb allò que realment senten, volen i necessiten durant els mesos d’estiu.
- Connectar amb les entitats del lleure per anar totes a una i definir objectius compartits. És una inversió que hem de fer prèviament als mesos d’estiu. És necessari coordinar-nos entre centres i amb les entitats de lleure per definir unes estratègies conjuntes i garantir que tot alumne pot accedir a les activitats d’estiu que més el poden ajudar.
- Involucrar, informar i convidar a les famílies. Especialment a les que més els hi costa participar i arribar a l’oferta existent. No només s’ha de cridar a les famílies per a informar-les, sinó que les hem d’escoltar per saber què volem i cocrear plegades però sempre vetllant per una coordinació i vinculació entre agents educatius i territori. Les famílies han de poder entrar a l’escola i participar durant tot l’any. S’ha d’aprofitar el seu talent i experteses i incloure-les a les activitats a més d’oferir l’oportunitat que puguin desenvolupar tasques diàries del centres de forma voluntària. És vital generar confiança amb les famílies.
- Tot estudiant ha de tenir un “projecte d’estiu” personalitzat, orientat des del centre i que respongui a les necessitats i inquietuds dels estudiants. Els centres prescriuen activitats en funció de les necessitats dels alumnes, per fer-ho, s’hauria de donar tota la informació a les famílies de forma senzilla i accessible, sense barreres idiomàtiques i explicant de forma detallada a aquelles que ho necessitin per garantir que arribi adequadament a tothom, i se les acompanya a fer el procés de preinscripció a les activitats. És una tasca de detecció i acompanyament. En el cas del Consorci d’Educació de Barcelona hi ha la detecció de tots els alumnes de tots els alumnes amb situacions vulnerables al pla de xoc de la ciutat. Això fa que ja hi hagi una primera detecció, a més de la dels centres, que garanteix unes ajudes durant tot l’any.
- Per fer possible una estratègia d’estiu amb mirada educació 360 hem de comptar amb altres perfils professionals. La figura del tècnic d’integració social i educador social permeten fer un acompanyament i seguiment molt més personalitzat de l’alumnat. És imprescindible que aquestes figures hi siguin, com a mínim, al centres de màxima i alta complexitat per a que hi hagi una major coordinació amb les entitats de lleure. Els tècnics cívics dels ajuntaments també fan una tasca d’acompanyament molt important que s’ha de tenir en compte i que està al nostre abast.
- S’han d’aprofitar tots els recursos i equipaments disponibles: biblioteques, places, poliesportius, centres educatius, entorn natural, museus, etc No tot ha de passar dins els centres educatius però sí que és important que sigui a l’entorn dels centres educatius. Les places i altres espais públics haurien d’estar a disposició i amb activitats pels alumnes. Disposem de molt espais que malauradament estan tancats i desaprofitats. Com a exemple pràctic, a Barcelona al barri de Nou Barris, hi ha Baobab, que pretén impulsar i reforçar projectes de lleure educatiu de base comunitària per donar resposta a les necessitats educatives detectades als barris d’acció prioritària del Pla de Barris i ofereix la seva oferta de forma gratuita.
- L’ajuntament ha de tenir una estratègia compartida d’estiu en xarxa que incorpori tots els agents implicats. És necessari optimitzar i prioritzar els recursos i fer una xarxa d’entitats del municipi i saber com estimular-les, pensar en entitats de “quilòmetre zero” o de proximitat, impulsant les accions socials al territori. Hi ha d’haver un treball coordinat entre tots els agents educatius.
- Millorar la intencionalitat educativa del lleure, incorporant enfocs competencials d’una manera lúdica i social, a partir de la relació centre-entitats. Les activitats d’estiu han de garantir el gaudi i la socialització a l’alumnat i també el desenvolupament de les competències a través d’activitat enriquidores.
- Aprofitar l’estiu com a laboratori per experimentar nous projectes, models, enfocament, formes de treballar i relacionar-nos, que poden revertir en els aprenentatges escolars. L’estiu és un moment idoni per experimentar dins i fora del centre, amb activitats diverses que potenciïn el creixement integral dels alumnes.
- Promoure les altes expectatives, l’empoderament i l’autonomia en els participants de les activitats d’estiu, per a que la tornada sigui amb les piles carregades. L’estiu és una inversió per la tornada al setembre. Un estiu enriquit ajuda als alumnes a treballar aspectes relacionals, l’ús de la llengua, l’arrelament al centre com a lloc proper i el manteniment d’hàbits d’infants i adolescents al llarg de l’estiu.
Si en voleu saber més, podeu visionar el webinar "Quin és el rol dels centres educatiu en les activitats d'estiu".