La prescripció educativa a les famílies: la clau per atraure infants vulnerables a les activitats d’estiu.
Rodrigo Fernández, estudiant en pràctiques del programa Estiu Enriquit de l’Aliança Educació 360.
02/07/2022
La prescripció educativa adreçada a les famílies per promoure l’accés a les activitats d’estiu podria ser considerat el primer pas per assolir l’equitat educativa dels més vulnerables. Els pares i mares han de ser conscients de la pèrdua d’aprenentatges durant les vacances i el valor de les propostes educatives de l’estiu per a fer-hi front.
La pèrdua d’aprenentatges durant les vacances estivals és un dels grans greuges del sistema educatiu nacional i mundial, reconegut en estudis i recerques. L’anomenat summer learning loss afecta amb major mesura els infants i joves de perfils vulnerables. Pot arribar a generar una diferència educativa de fins a tres cursos al final de l’educació primària entre infants d’entorns vulnerables i infants de classe mitjana. I fa que els més vulnerables comencin el nou curs escolar amb notables desavantatges educatives.
En afegit, trobem el problema de l’estigmatització de moltes famílies cap a les activitats d’estiu i la manca d’informació i facilitats per inscriure els seus fills i filles a les activitats. Molt sovint, el problema no és que no existeixin projectes lúdico-educatius a l'estiu sinó que als projectes els manca una estratègia d’acompanyament als pares i mares i als mateixos infants i joves.
Amb l’acompanyament adequat, les famílies veuran les propostes d’estiu com a oportunitats d’aprenentatge. Fundació Wallace ens recorda que no és suficient enviar un tríptic a casa a través de la motxilla sinó que cal agendar trobades per mostrar els beneficis reals de l’educació en el lleure d’estiu als seus fills i filles.
Per exemple, a la Gladesmore Summer School (Londres, Regne Unit) llancen una crida a les famílies a través d’una figura anomenada school-home support worker. S’encarrega de visitar les famílies per explicar-los els beneficis de l’aprenentatge durant l’estiu i oferir-los informació detallada de totes les propostes locals d’estiu adients per als seus fills i filles. A més de facilitar-los els processos d’inscripció i resoldre dubtes.
“Crec que els pares i mares estarien encantats d’enviar els seus fills a aquest tipus de programes, el problema és que normalitzen la pèrdua d’aprenentatge durant l’estiu, sobretot en famílies amb baixos recursos”, explica Mary David del programa Expect Succes (Oakland, EUA). Ella mateixa té la missió d’escriure articles del tema en diaris locals i oferir xerrades a les associacions de barri i en trobades de les comunitats.
Els programes com JumpStart (EUA) o els getionats per la National Summer Learning Association (NSLA) (EUA) dediquen una setmana informativa per informar in situ a les famílies de tots els barris sobre el summer learning loss i per introduir tastets d’activitats i jocs per atraure públics de totes les edats. “El que més crida l’atenció de les famílies són els relats de les experiències viscudes per famílies i infants d’anys anteriors”, dice Becky Schultz de JumpStart.
Des de la Wallace Foundation (New York, EUA) proposen un seguit d’estratègies que consideren imprescindibles per aconseguir que les d'oportunitats educatives de l’estiu arribin als destinataris més necessitats com:
- Crear missatges atractius per als pares per a donar valor als aprenentatges que s'adquireixen en les activitats d’estiu
- Utilitzar i formar figures de referència i de confiança per a les famílies destinatàries (com docents, educadors, mediadors o altres referents) perquè difonguin aquests valors.
- Fer més senzills els procediments d’inscripció a les activitats i motivar que siguin els infants que ho demanin als pares i els informin de com fer-ho.
- Convocar i llançar missatges a les famílies diverses vegades com a recordatoris i perquè amb una sola vegada no n’hi ha prou.
- Altres estratègies d’acompanyament que han ampliat en aquesta Summer Learning Recruitment Guide (que l’Aliança Educació 360 està adaptant i publicarà a la propera temporada).
Les dificultats per atraure famílies en situació de risc social són evidents i més quan la inscripció a les activitats comporta un cost econòmic que molt sovint no poden afrontar. Per molt baixa que sigui la tarifa d’inscripció o dels serveis complementaris, aquest perfil de famílies s’hi mostra reticent.
Per això, les activitats d’estiu haurien de ser accessibles (mitjançant beques o tarifació social…), amb gran varietat d’activitats i propostes educatives que permeti als infants i adolescents gaudir d’un estiu ple d’oportunitats, mantenir la motivació pel descobriment i l’aprenentatge i eixamplin horitzons de coneixement, relacionals i experiencials.