Què han de fer els ajuntaments per enriquir l’estiu? Regidors i responsables d’entitats ens expliquen la seva visió
05/07/2022
Els ajuntaments tenen un rol molt rellevant en la distribució d’oportunitats educatives durant l’estiu tot i que no siguin els proveïdors directes d’activitats d’estiu per infants i joves.
Veiem cinc funcions que poden exercir els ajuntaments per liderar els programes d’estiu destinats a obrir oportunitats d’aprenentatge en múltiples dimensions de la persona i sobretot a enriquir les trajectòries, ampliar les expectatives i el marc d’interessos dels infants i adolescents en situació de desavantatge social.
Meritxell Montserrat, regidora d’educació de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès, afirma que els ajuntaments tenen un rol de connectors de totes les propostes d’un municipi i de promotors de la qualitat i l'accessibilitat d’aquestes activitats que s’ofereixen des d’entitats, empreses, equipaments i centres.
Emilie Rivas, responsable de Save the Children-Catalunya, assenyala que amb el propòsit de fer una bona planificació de les activitats d’estiu, els ajuntamenta han de disposar d’una bona diagnosi per analitzar quines activitats s’ofereixen i quines no i quins infants en gaudeixen i quins queden exclosos i veure com es poden redreçar aquestes mancances.
Maria Jesús Larios, defensora dels drets dels infants i adolescents al Síndic de Greuges de Catalunya, afirma que cal que les administracions públiques garanteixin els drets educatius durant l’estiu vetllant perquè hi hagi una oferta de qualitat ben repartida, i equilibrada, a tots els territoris.
Rafa Homet, assessor d’educació a l’Ajuntament de Terrassa, opina que els ajuntaments han de mobilitzar recursos i programes per vèncer tres tipus de barreres: 1/ la barrera econòmica amb beques i sistemes de tarifació social; 2/ la barrera de les necessitats específiques de suport educatiu amb més recursos d’inclusió i acompanyament a infants i adolescents amb capacitats diverses i, sobretot, 3/ la barrera del desconeixement de l’oferta i beneficis de les activitats de lleure, amb més acompanyament i informació.
Dani Pérez, regidor de Cicles de Vida i LGTBIQ+ de l’Ajuntament de Castellar del Vallès, afirma que l’ajuntament ha d’enriquir els programes d’estiu comptant amb les aportacions de tota la comunitat per tal d’incloure la pluralitat de disciplines, de propostes i d’interessos que bullen en un ecosistema educatiu local.
En resum, les cinc actuacions clau que els ajuntaments han de fer per garantir drets educatius i per transformar les desigualtats en oportunitats educatives durant l’estiu són: connectar, diagnosticar, equilibrar, compensar i enriquir.
Bon estiu!