La importància de la difusió per fer arribar les activitats d'estiu a tothom: l'exemple de Cervera.
18/04/2024
Amb el lideratge compartit de la regidoria d’Educació, el Pla Educatiu d’Entorn i la coordinació de l’àrea de Joventut, Cervera ha posat el focus en l’acompanyament d’infants, joves i famílies perquè participin en les activitats d’estiu.
A Cervera, tres dels cinc centres educatius (dos escoles i un institut) són de màxima complexitat. L’atur al municipi és elevat i hi ha força precarització de la feina, economia submergida i treball per hores. En aquest context, i després de molts anys externalitzant el servei, l’any 2023 l’ajuntament entoma l'organització i gestió directa del casal d’estiu per donar resposta a les necessitats del territori.
Aquest procés s'ha dut a terme amb la coordinació dels agents educatius i els serveis municipals implicats (centres educatius, serveis socials, EAP, TIS, etc.), apostant per una oferta diversa d'activitats i un sistema de beques i complements econòmics ajustats cas per cas. Gràcies als protocols de derivació i l’estudi de les particularitats de cada cas es detecta que, a part de les necessitats econòmiques, la manca d’informació de les famílies és una barrera important per l’accés dels infants i joves a les activitats d’estiu.
Quins mecanismes s'han previst per fer arribar la informació prèvia a l'accés i participació a les activitats d'estiu a Cervera?
El projecte municipal es desenvolupa sota el paraigua del Pla Educatiu d'Entorn, un treball de fons que va obrint de mica en mica oportunitats en el temps no lectiu i que s'entén com un projecte integral, no com la diversitat de les seves actuacions. Amb aquesta voluntat de lligar l'àmbit educatiu formal i no formal i, sobretot, tenint en compte la realitat del municipi, Cervera ha treballat molt i durant anys per crear un espai i relació de confiança amb les famílies.
És per això que, durant el període de preinscripció, l'ajuntament de Cervera posa a la disposició de la ciutadania una oficina de serveis d'informació sobre l'oferta de les activitats d'estiu. En aquesta oficina totes les famílies hi poden accedir per fer consultes, tramitar les demandes de beques, ajuts o suports i, fins i tot, realitzar entrevistes individualitzades per orientar sobre quin casal d’estiu s'adequa més als interessos, preferències o inquietuds dels seus fills i filles. En aquesta oficina també s'informa sobre altres activitats i casals no municipals que es programes al municipi. Per això, el municipi també edita un butlletí que recull de totes les activitats educatives que es realitzen al municipi durant l’estiu.
Seguint amb d’anys anterior, s’ha implicat als centres educatius en la difusió i acompanyament a les famílies en el procés d'informació previ a la inscripció, convertint als tutors en referents i prescriptors.
A més, seguint amb la línia d'implicar a tots els agents del territori com a part d'un ecosistema educatiu i compartir una mateixa mirada, Cervera ha desenvolupat algunes accions amb l’objectiu d’evitar l’estigmatització i afavorir la inclusió, com la formació del monitoratge en diversitat o la protecció de dades dels infants (no donar a conèixer qui està becat, etc.), entre altres.
Quines activitats d'estiu s’ofereixen a Cervera?
- Casal Infantil: durant els mesos de juliol i agost, dirigit a infants d’entre 0 i 2 anys.
- Casal Esportiu: itinerari dirigit majoritàriament a l’alumnat de secundària i s’ofereix durant el mes de juliol.
- Casal de lleure: orientat a infants entre 3 i 12 anys, ofereix activitats de lleure des del juny fins l'1 de setembre.
- Camps de treball local: des de la Regidoria de Joventut s’organitzen dos camps de treball local per l’alumnat de secundària: Brigada Jove i Natura i entorn.
- Activitats estiuenques esportives: el municipi compta també amb diferents activitats esportives que es proposen des de clubs i entitats del municipi que proposen casals d’estiu esportius.
- Oferta formativa d’estiu: durant els mesos de juliol i agost, l’Acadèmia Madern organitza estades d'estiu, repàs, idiomes, mecanografia i altres sortides destinades a infants de 3 a 6 anys.
Quines són les condicions que han fet possible assolir aquest repte?
És important remarcar que la difusió de les activitats d’estiu no consisteix només en la realització d’un butlletí que recull totes les activitats d’estiu. La clau és l’aposta del municipi per l’acompanyament a les famílies, sobretot d’aquelles més desafavorides, des d’un entorn proper i de confiança. Per això, comptar amb un punt d’informació com a finestreta única, oberta durant el període de prescripció i amb diferents serveis d’assessorament, acompanyament i orientació, és fonamental per aconseguir els objectius del municipi.
També ha estat molt important el treball d’altres referents educatius per als infants i les famílies, com els tutors i tutores dels centres educatius que coneixent la situació dels infants durant tot l’any i poden fer de pont amb les famílies. El traspàs d’informació es realitza a través dels agents educatius del territori (TIS, TS…), com una avançada i seguiment amb continuïtat educativa dels interessos d’infants ㅡla majoria en situació de vulnerabilitat.
Com a repte assolit i evidenciant un clima de proximitat, a part dels casos de derivació, l'any passat es van atendre moltes famílies a l'oficina d’informació que van assabentar-se del servei a través del boca-orella. Com a conseqüència, la demanda de plaça pels casals d’estiu es va incrementar.
Reptes de futur:
Tot i que la difusió i la comunicació de les activitats és un dels eixos d’actuació principals de l’àrea d’educació, continua havent barreres culturals, socials i idiomàtiques que dificulten la participació d’alguns col·lectius que, en general, no participen en les activitats culturals i socials de la vila. Alhora, també s’evidencia que no tothom accedeix a activitats proposades per alguns col·lectius. D’aquesta manera, un dels reptes de Cervera és valorar si les accions desplegades tenen un impacte en la participació de l’alumnat o cal reforçar amb altres actuacions.
Com a repte futur, el municipi també treballa en una bateria de criteris comuns per poder discernir les activitats inclusives i educatives d’aquelles que no ho són. Aquesta valoració ha de permetre identificar entitats afins, i oferir a tot el teixit associatiu que els puguin tenir en compte en el moment de programar, dissenyar i suggerir activitats.
Transferència:
Com a aprenentatge fonamental, la finestreta única i presencial ha esdevingut una estratègia de comunicació eficaç al municipi de Cervera, que ha permès superar les diferències idiomàtiques, culturals i socials. D’aquesta manera, s’ha pogut fer una orientació personalitzada i adaptada a les necessitats particulars de cada cas.
D'altra banda, el fet que el lideratge sigui compartit entre agents educatius, centres i entitats ha estat clau perquè la informació s’entengui i arribi a tots els infants i a les seves famílies, especialment d’aquelles a les que que és més difícil arribar.
Per a més informació:
Nombre de places i oferta: 150 infants en risc de vulnerabilitat
Despesa municipal:
- Fons del Pla Educatiu d’Entorn (PEE) de la partida i activitats Oportunitats més enllà de l'escola: 14.500 €
- Pressupost de Joventut: 9.000 €
Contacte:
- Flors Pericon (tècnica regidora d’educació) educacio@cerverapaeria.cat
- Alba Peiró (responsable del PEE) apeiro@cervera.cat
Maria (SOAC): peecervera@gmail.com