Com promoure un estiu enriquit des dels barris?
Felipe Campos
20/04/2021
El paper de tots els agents de la comunitat educativa és clau per generar un estiu ple d’oportunitats i arreu del territori hi ha experiències que ho demostren.
Generar un projecte compartit com a barri. Aquest és el gran repte que Felipe Campos, president de l'Associació Ítaca, assenyala per garantir que tots els infants i joves, sobretot els que provenen d'entorns més vulnerables, participin en les activitats d'estiu.
Amb més de 40 anys d'història, l'associació Ítaca, ubicada al barri de Collblanc-Torrassa de l'Hospitalet de Llobregat, treballa incansablement per oferir a infants i joves del barri activitats de lleure de qualitat. En aquesta petita entrevista, Campos destaca també que per oferir un estiu enriquit cal que els barris esdevinguin un escenari únic i educatiu, i per tant, un espai generador d'oportunitats.
Des d'Ítaca s'impulsa un estiu sota el lema un "Barri Educador". No és l'atzar qui tria aquest adjectiu, si no que amb tota la intencionalitat del món, l'associació emmarca el paper del barri, i de tots els seus agents, en aquesta tasca tan important. L'estiu no és igual per tothom i requereix que tothom, des del rol que juga dins de la comunitat, s'impliqui i afavoreixi un acompanyament que generi les mateixes oportunitats per tots els participants. No es tracta de cedir espais per fer activitats i prou, o de cedir recursos i desentendre's. Davant l'esquerda educativa que condiciona les trajectòries educatives i vitals d'infants i joves, Campos reivindica la corresponsabilitat de tots els agents del barri. Alhora, posa émfasi en la necessitat de projectar una mirada educativa en aquestes activitats, i no només lúdica, que és la que generalment se li presuposa al lleure d’estiu. Potenciar i acompanyar amb aquesta mirada integral d’espai de socialització i connexió permet que els infants que participen no només s’ho passin bé, si nó que a més, redueixin el marge de desigualtat que pot existir amb altres companys i companyes.
"No volem un estiu de primera i de segona: volem un projecte transversal, holístic, amb moltes mirades, que l'infant i els joves puguin tenir 10 setmanes d'acompanyament educatiu que permetin que a l'inici del nou curs escolar estiguin en igualtat d'oportunitats i sense etiquetes", explica.
No et perdis l'entrevista completa!