Més que un casal d'estiu: continuïtat educativa a Montornès del Vallès.
18/04/2024
Des del 2017, l'Ajuntament de Montornès del Vallès fa una aposta decidida per a l'acompanyament educatiu i social al territori durant l'estiu. En aquest municipi, les activitats d'estiu són més que vacances perquè els infants i joves gaudeixen d'una continuïtat educativa durant els mesos que no hi ha curs escolar. Aquesta aposta neix del Pla Educatiu d’Entorn i dels espais participatius locals on es referma la coordinació de les polítiques educatives i la vinculació dels agents educatius.
Una part del monitoratge d’estiu és personal municipal —set professionals— de l’àrea d’Infància que, durant l’any, participa en diferents projectes educatius i que es veu complementada a l’estiu amb més monitors i monitores contractats. Aquestes set persones són les referents dels casals de vacances i tenen la tasca de coordinar-se amb dos centres educatius del municipi i altres tècnics municipals per tal de fer un seguiment individualitzat del curs escolar dels infants en situació de risc i fer una tornada a les aules òptima, després de les activitats d’estiu.
Amb aquesta aposta els casals d'estiu del municipi han crescut exponencialment en nombre de participants: de 150 infants l'any 2017 a més de 600 el 2022. Aquest fet que es correspon amb l'augment de l'ús i la participació en altres serveis públics durant tot l'any.
Quins mecanismes d'inclusió s'han previst per garantir l'accés i la participació dels infants?
A Montornès del Vallès, l’aposta educativa durant els mesos d’estiu no s'entén sense l’aposta decidida del municipi per la inclusió. En aquest sentit, els casals d’estiu reserven places per a infants amb necessitats especials, augmentant també la contractació de persones vetlladores, que pot arribar a una ràtio d’1:1 (1 infant per 1 persona de suport o educadora). Després d'atendre vuitanta infants amb diversitat funcional el 2022, l'estiu de 2023 es va voler fer un pas més reforçant l'equip humà a cada un dels itineraris de casal d’estiu: el de lleure i el d’esports. Per això, es van incorporar dues integradores socials per assegurar que els infants en situació de risc sever i diversitat funcional participen activament en les activitats per una inclusió real i efectiva.
Tot i que el municipi no té centre d’educació especial, l’oferta inclusiva d’activitats d’estiu a Montornès del Vallès permet que els infants en situacions molt complexes puguin quedar-se al municipi i no s’hagin de desplaçar als voltants per realitzar activitats educatives d’estiu, contribuint així a facilitar la conciliació de les seves famílies.
Aquesta constància de treball interdisciplinari permet establir vincles de confiança, arribar a casos difícils d’abordar, esdevenir referents per als infants i les seves famílies i, sobretot, reduir la bretxa de desenvolupament educatiu per aquells infants en situació de vulnerabilitat.
Quines opcions d'activitats d'estiu ofereix Montornès del Vallès?
Les activitats educatives d’estiu que es porten a terme pel municipi, així com les que es fan durant l’any, es decideixen als Pressupostos Participatius. L’elecció de les activitats es divideix entre el Consell d'Infància i el de Joventut segons el tipus d’activitat.
- Casal de vacances de 3 a 14 anys: el casal municipal consta d’un itinerari esportiu i un altre itinerari de lleure. Cada infant pot escollir un dels itineraris o, fins i tot, combinar-los. Ambdós són casals inclusius amb personal vetllador contractats (en alguns casos amb una ràtio d’1:1). El municipi compta, a més, amb un servei extra d’acompanyament als casals de vacances que pot ser, si cal, porta a porta.
- Entitat social experta en educació en el lleure: aquesta entitat organitza les colònies d'estiu durant la primera setmana d'agost. Abans es feien al juliol, però canviar-les al mes d’agost ha permès allargar l’oferta disponible d’activitats d'estiu per a infants a sis setmanes.
- Activitats per a joves: als Pressupostos Participatius s’escullen activitats destinades al col·lectiu jove, així com casals temàtics alguns dies a la setmana.
Reptes assolits:
Un dels principals reptes que s’ha aconseguit amb aquesta aposta decidida ha estat l'augment de la confiança vers les propostes educatives municipals i d’atenció a la infància i la joventut, durant tot l’any. Les activitats d’estiu s’han viscut com una continuïtat natural del seguiment que s’ha fet durant el curs, estant incloses de forma integrada en el seguiment individualitzat de cada infant i, sobretot, dels que es troben en situació de risc moderat i greu. Aquesta confiança s’ha posat de manifest en la percepció de les famílies, que compten amb els casals de vacances com una part més del cicle educatiu dels infants i joves.
Per a assolir aquest canvi en la mirada educativa local, ha estat clau una coordinació entre les àrees municipals implicades, especialment entre Serveis Socials, Educació i Infància. Aquesta última àrea és qui coordina l’equip d'educadors i educadores socials, en el que s’inclou el tècnic de diversitat funcional que coneix de primera mà tots els casos i permet realitzar casals adaptats a les seves necessitats. Per altra banda, també s’ha aconseguit una bona coordinació amb les escoles, no només pels casals d’estiu, sinó també pels diferents programes educatius que es desenvolupen durant tot l’any.
Un altre repte que ja s'ha esmentat té a veure amb la integració dels nens i nenes amb necessitats especials i dels infants en situació de risc. Partint d'una mirada inclusiva, és clau la incorporació del personal tècnic d’integració socials i vetlladores, ja que garanteixen que l'accés i la participació de les activitats d'estiu sigui per a tots els infants i adolescents del municipi, sense excepció.
Finalment, un dels reptes aconseguits té a veure amb la participació dels joves i infants en el disseny i el desenvolupament de les accions i activitats educatives que desitgen fer durant tot l’any, incloses les d’estiu.
Reptes de futur:
Després d'haver aconseguit un accés inclusiu a les activitats d'estiu, el següent objectiu és poder desenvolupar més itineraris educatius dins de l’oferta, afegint a les activitats de lleure i esportives existents, un itinerari d’activitats artístiques. Per això, des de l'ajuntament de Montornès del Vallès volen fer partícip a més entitats i esplais locals amb voluntat de donar resposta a aquesta proposta de forma conjunta.
Transferència:
Les activitats d’estiu a Montornès del Vallès són un projecte educatiu que es valora com una experiència formativa fonamental per als infants i adolescents. El treball d’acompanyament i de continuïtat per part de l’equip municipal coordinat entre àrees ha contribuït a crear una imatge més propera de l’administració. En aquest sentit, s’ha generat un vincle i una confiança amb moltes famílies que facilita l’assessorament, amb especial èmfasi en aquells casos en què resulta més difícil d’arribar i fidelitzar.
A més, des de petits, encara que amb activitats molt dirigides, els infants tenen la possibilitat de decidir sobre algunes de les activitats que vulguin fer i, ja de grans, poden confeccionar de manera col·lectiva les activitats i temes que desitgen portar a terme mitjançant projectes municipals de més envergadura, com són els Pressupostos Participatius.
Per a més informació:
Nombre de places i oferta: No hi ha límit de places. S’apunten entre 600 i 700 participants.
Despesa municipal: 40.000 € només per contractació monitoratge, vetlladores, integradores socials… i 45.000 € per a pressupostos participatius de joventut, on es desenvolupen algunes activitats durant l’estiu.
Contactes:
Marga Bernárdez: tècnica Departament d’Educació bernardezcm@montornes.cat
Esther Bello: tècnica de l’Àrea Infància, departament d’Acció Social belloje@montornes.cat