Un estiu amb aire de Valor Humà a Castell d'Aro, Platja d'Aro i s'Agaró
13/05/2024
Castell d’Aro, Platja d’Aro i s’Agaró és un municipi dispers que compta amb tres nuclis diferenciats. És un municipi que ha crescut impulsat pel turisme atret pel sol i la platja i que durant l’estiu dobla la seva població. D’altra banda, moltes de les persones que s’han establert al territori recentment ho han fet amb la idea de cobrir les seves necessitats econòmiques i laborals. Aquesta situació ha condicionat una població amb poca vinculació emocional i relacional, elements que formen l’ànima del poble i el sentiment de pertinença de la població a un territori.
Quins mecanismes s'han previst per garantir un model relacional-vincular en el treball socioeducatiu a Castell-Platja d'Aro i s’Agaró?
L'Ajuntament de Castell d'Aro, Platja d'Aro i s'Agaró, coordina activitats d'estiu des de l'any 1989. Però ja fa uns anys l'ajuntament va començar a plantejar l’impuls d’un projecte de coordinació i de treball en xarxa transversal a tots els serveis i activitats de l'Àrea d'Atenció a les Persones per poder atendre les necessitats individuals i col·lectives —no només les econòmiques, sinó també les emocionals— al llarg i ample de la vida des de l'òptica d'un model d'intervenció ideat a mida per als qui viuen al municipi.
El model s’anomena Valor Humà i permet un creixement centrat en la persona i el treball cooperatiu, impactant en la millora de la qualitat de vida i el benestar de les persones, enfortint la salut comunitària i la participació social. El treball de recerca i conceptualització es va encarregar a la Fundació Pere Tarrés- Universitat Ramon Llull. L’Àrea d’Atenció a les Persones ha editat una monografia on s’explica el model. Des del 2017 aquesta transformació s’ha treballat més intensament dins de l’àrea, comptant ara amb una àmplia interconnexió entre unitats municipals, altres àrees i serveis, centres educatius i equipaments, fet que ha ajudat a dissenyar una programació d’estiu d’activitats educatives per a infants i joves, connectada al territori i amb propostes concretes per garantir l’accessibilitat dels més vulnerables.
Quines opcions d'activitats d'estiu ofereix Castell d’Aro, Platja d’Aro i s’Agaró?
Totes les activitats d'estiu que s'ofereixen des del municipi estan basades en els principis que fonamenten el projecte Valor Humà. D’aquí que les propostes dels casals d’estiu parteixin de posar la persona al centre i vetllar per la igualtat i l'equitat de tots els infants i joves del poble superant les barreres econòmiques, emocionals i relacionals que poden tenir 一especialment els més vulnerables. Per això, els casals reserven trenta places per a criteris socials i si es detecta més necessitat, s'amplien.
Concretament, les activitats que s’ofereixen durant els mesos de juliol i agost són:
- Casal d’Estiu: activitats de lleure i activitats de multiesport per a infants de 3 a 12 anys. És un espai de lleure educatiu i de relació on mitjançant el joc es treballen valors, hàbits i actituds positives i saludables. Es realitzen activitats com jocs, tallers, sortides a la platja i l’entorn, contes, experimentació, dinàmiques de grup, educació emocional… S’ofereix des de l’1 de juliol al 30 d’agost.
- Casal Esportiu: És un espai de lleure educatiu que basa les seves activitats en l’esport: bàsquet, handbol, tennis, badminton, vòlei platja, korfbal, bicicleta tot terreny (BTT), entrenament funcional i ioga, paddle surf, snorkel, windsurf, vela… S’ofereix de l’1 de juliol al 30 d’agost per a infants i joves d’entre 8 i 12 anys.
- Casal Jove: s’ofereix per a joves de 12 a 17 anys. La proposta combina activitats de lleure (tallers de cuina, jocs de taula i activitats artístiques entre d’altres) i activitats esportives (tennis, padel, ioga, jocs esportius, i activitats aquàtiques, entre d’altres).
- Curs de premonitor: Curs impartit per la Fundació Esplai de Girona a joves d’entre 15 i 17 anys que alterna formació amb espais de lleure (activitats dirigides com caiac, pàdel surf…).
Reptes assolits:
Des que s’ha desplegat el projecte Valor Humà, s’ha pogut crear un sistema que facilita la coordinació d’accions, la interconnexió entre els tres nuclis urbans, la relació amb els equips directius per l’obertura dels centres educatius a l’estiu i ampliar el ventall de l’oferta amb les instal·lacions i equipaments que hi ha per als casals esportius.
A més d'aquesta interconnexió, es dona una intraconnexió perquè el treball es desenvolupa de manera coordinada entre les diferents àrees municipals: educació, serveis a les persones, infància, joventut, esports, cultura, guàrdia urbana… També es relacionen amb els equipaments i els equips directius dels centres educatius per comptar amb infraestructures adequades a l’estiu.
Un altre dels reptes als quals aquest municipi ha hagut de fer front és el de repartir l'oferta entre els tres nuclis urbans que el conformen. Una oferta que incentivi la mobilitat dels infants i, especialment, dels joves portant-los a descobrir nous espais de relació i coneixença. Una oferta que cobreix a més totes les edats.
En aquesta mobilització, es contracten fins a noranta monitors i monitores. El monitoratge són joves del municipi i reben unes hores de formació perquè coneguin el model Valor Humà i actuïn en conseqüència a aquest ideari. La formació cobreix des de normatives, funcionament dels casals o primers auxilis, fins a aspectes com la gestió de conflictes, la detecció de l'assetjament escolar o l'educació emocional.
Finalment, un dels reptes més importants que s'han aconseguit és el de crear un sistema de beques i tarifari perquè cap infant ni jove del municipi es quedi fora d’una activitat d’estiu.
Reptes de futur:
L’acolliment d’infants amb necessitats educatives especials continua sent un repte. S’ha millorat l’atenció amb l’assessorament d’entitats especialitzades, però, amb la diversitat de casos que hi ha, garantir l’atenció individualitzada encara resulta una tasca complicada.
Actualment es prioritza la població infantil i juvenil del poble, ja que si s'obren a més places per a nois i noies de fora del municipi o estiuejants, pot perillar l'equilibri que s’ha aconseguit. No obstant això, un altre dels plantejaments de millora per al futur té a veure amb l'augment de places. Avui dia no pot dur-se a terme perquè significaria, a banda de més inversió, més monitoratge i més activitats a coordinar, i per això, de moment, la prioritat per ara es focalitza en millorar la qualitat de l'oferta.
Transferència:
Com a conclusió final, comptar amb un model referencial optimitza i millora la qualitat tant en la coordinació i transferència d’informació, com en el disseny de les activitats, la formació del monitoratge i el seguiment d’infants i joves durant tot l’any.
Per a més informació:
Nombre de places i ofertes:
- Infants de 3 a 12 anys: 260 places entre dos centres educatius (30 places reservades per criteris socials).
- “JovEstiu”: 130 places fusió entre lleure, casal tecnològic i esport)
- Cursos de premonitors i de monitors d’estiu (90 places)
Contacte: Anna Viñas: anna.vinas@platjadaro.com